Na české nebe se po 58 letech vrátil MiG-15

Na oblohu nad Hradcem Králové se dnes v premiéře vznesla historická proudová stíhačka MiG-15, kterou v roce 1955 pro polskou armádu vyrobilo Aero Vodochody. Později letoun létal v USA, loni se vrátil do Česka. Letoun je jedním z 15 letuschopných strojů tohoto typu na světě. ČTK to řekl Josef Miřácký ze společnosti Czech Flying Legends, která letadlo v USA od soukromého majitele koupila a následně připravila k dnešnímu krátkému letu.

"MiG-15 byly první tryskáče, které jsme na nebi jako malí kluci viděli. Je to pro nás splnění klukovského snu," řekl Miřácký. Náklady na pořízení a přípravu letounu ke startu odhadl na miliony korun. "Nejde jen o samotné letadlo, musíte vybudovat zázemí, vyškolit mechaniky," doplnil.
 
Dvoumístný letoun dnes pilotoval polský pilot Slawomir Hetman, který je podle Miřáckého jediným člověkem v Evropě, který má oprávnění se strojem MiG-15 létat.
 
Letadlo, které má nyní základnu na královéhradeckém letišti, má zajímavou historii. V polském letectvu bylo cvičným letounem na základně Biala Podlaska a v jeho kokpitu seděl například i první polský kosmonaut Miroslaw Hermaszewski. V roce 1994 MiG-15 koupil Tom Smith z Kalifornie, stroj pak mohli obdivovat příznivci leteckých dnů po celých Spojených státech.
 
Společnost Czech Flying Legends letounu vrátila kamufláž v českých barvách a na trup mu dala číslo 2514. Toto číslo totiž nesl stroj MiG-15 z 30. stíhacího bombardovacího leteckého pluku, který působil do roku 1982 na letišti v Hradci Králové. "Letoun také nese i charakteristický znak města Ostravy na přídi, přesně tak, jak to měla hradecká patnáctka," uvedl Miřácký.
 
Letouny MiG-15 se nejvíce proslavily v korejské válce, kde se staly obávaným symbolem vyspělosti sovětského leteckého průmyslu. Vedle SSSR se letoun licenčně vyráběl i v dalších státech včetně Československa. Letoun byl schopen rychlosti přes 1000 kilometrů v hodině, jeho dolet s přídavnými nádržemi byl téměř 2000 kilometrů.
 
zdroj: ČTK